CITROËN 19_19 CONCEPT - PODRÓŻ W TRYBIE Ë-COMFORT




Po Ami One Concept, który został zaprezentowany w lutym tego roku jako symbol miejskiej mobilności wykorzystujący napęd elektryczny, Citroën przedstawia 19_19 Concept.


  • To wizja ultrakomfortowego samochodu, którym można uciec daleko od miejskiej codzienności. Oba samochody koncepcyjne stanowią odpowiedź na potrzeby klientów, którzy pragną swobody poruszania się w świecie, gdzie wszystko wokół mówi nam „więcej, wyżej, dalej...”.
  • Citroën 19_19 Concept to niekonwencjonalny wyraz tych potrzeb, zdecydowanie wyłamujący się z obowiązujących kanonów motoryzacji. To zaawansowany technologicznie, aerodynamiczny pojazd o imponujących proporcjach. Spektakularna stylistyka i kształt przezroczystej podwieszonej kapsuły wyraźnie wskazują na inspiracje aeronautyką.
  • To wizja najwyższeg komfortu i mobilności jutra, wyrażająca się w:
    • koncepcjisamochodu:kabinaprzypominawyposażeniemimateriałamiluksusowysalon,wktórym każdy pasażer podróżuje jak w kokonie, i w którym każde siedzenie jest zapowiedzią unikatowego doświadczenia absolutnego komfortu,
    • zastosowanychtechnologiach:samochódkoncepcyjnyzwpełnielektrycznymnapędemizasięgiem 800 km. Zawieszona kabina wyposażona w progresywne ograniczniki hydrauliczne® i inteligentny system aktywnego sterowania przywodzi na myśl latający dywan. Concept car jest wyposażony w technologie jazdy autonomicznej i zaawansowanego osobistego asystenta, który spontanicznie reaguje na potrzeby pasażerów i oferuje zupełnie nowe doświadczenie podróży.
  • Światowa premiera Citroëna 19_19 Concept odbyła się na targach VivaTech w Paryżu 16 maja 2019 roku.


„19_19 Concept to nasza wizja przyszłych samochodów, zaawansowanych technologicznie i nowatorskich, a jednocześnie opartych na wartościach, które od 100 lat stanowią fundament Citroëna - marki otwartej na klientów i skupionej na potrzebach człowieka, zgodnie z hasłem »Inspired by You«. Stylistyka, kreatywność, komfort oraz innowacje są i pozostaną kluczowym elementem DNA Citroëna. 19_19 Concept to manifest naszej marki”.
Linda Jackson, dyrektor generalna Citroëna


Z okazji stulecia istnienia marki, której siłą napędową są odwaga i kreatywność w służbie swobody poruszania się, Citroën po prostu musiał stworzyć spektakularny pojazd, który pojawia się niczym obiekt z innej rzeczywistości w świecie samochodów. To prawdziwy manifest Citroëna wyłamujący się z ram, ilustracja wizji mobilności, która nie chce być konwencjonalna, ale wychodzi w przyszłość, odrzucając wszystkie ograniczenia. Niezwykłe jak na samochód proporcje, zainspirowane światem aeronautyki, a także trendami w wystroju wnętrz przykuwają uwagę. 19_19 Concept można natychmiast rozpoznać po czystej linii, smukłej sylwetce, nasuwającej liczne skojarzenia oraz po starannie dopracowanych detalach, wymagających zaawansowanej wiedzy technologicznej.

Nowy samochód koncepcyjny oferuje absolutny komfort niczym prawdziwy salon na kołach. To szczytowe osiągnięcie programu Citroën Advanced Comfort®. Wykorzystując nowe zawieszenie z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi® i inteligentne aktywne sterowanie uzyskano efekt podwieszonej kabiny. Nowy samochód studyjny czerpie również z kanonów wystroju wnętrz i proponuje unikatowe rozwiązania z pojedynczymi siedzeniami, które są ucieleśnieniem komfortu. 19_19 Concept jest również innowacyjny i futurystyczny. Technologie jazdy autonomicznej oferują kierowcy możliwość zdania się w całości na samochód. Wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwoliło zaoferować osobistego asystenta. Układ, wbudowany w deskę rozdzielczą, przejmuje kontrolę nad samochodem w fazie jazdy autonomicznej i wchodzi w interakcje z pasażerami przewidując i proaktywnie odpowiadając na potrzeby każdego z nich.

Dzięki w 100% elektrycznemu napędowi model 19_19 Concept zmniejsza swój ślad środowiskowy, potęguje poczucie komfortu w kabinie, sunąc gładko i bezszelestnie po drodze. Dzięki zasięgowi do 800 km udowadnia, że napęd elektryczny jest również doskonały na długie podróże. Zgodnie z założeniem ma zapewniać bezstresową i zrelaksowaną jazdę. Dlatego postawiono na ładowanie indukcyjne na postoju lub podczas jazdy, o ile pozwala na to infrastruktura.

19_19 Concept to nowa wizja długich ultrakomfortowych podróży, które staną się dla pasażerów momentem wytchnienia, dającym nowe siły. Nowoczesne podejście do designu i technologii ma zapewnić nowe doświadczenie z jazdy samochodem, które będzie sprzyjać prawdziwemu „umysłowemu detoksowi”. Podróż ma się stać tym, czym być powinna - chwilą wytchnienia, spokoju i ukojenia dla ciała i ducha.

19_19 Concept to odpowiedź Citroëna na pragnienie swobody poruszania się i regenerującego odprężenia. Pokazuje, jak może wyglądać podróż jutra.

01. SAMOCHÓD KONCEPCYJNY O IMPONUJĄCEJ STYLISTYCE


19_19 Concept bardzo szeroko czerpie inspiracje ze świata aeronautyki, a więc dziedziny, w której kluczową rolę odgrywa aerodynamika i dbałość o szczegóły. Już na pierwszy rzut oka 19_19 Concept zwraca uwagę niezwykłą sylwetką - mocną, wręcz magnetyczną, zachęcającą do różnych interpretacji. To nowy język formalny. Niezwykle ekspresyjny, wyłamuje się z tradycyjnych kanonów elektrycznych samochodów autonomicznych. Stylistykę nadwozia samochodu 19_19 Concept można podzielić na kilka „stref”: całkowicie przeszkloną kabinę, potężne koła i platformę techniczną z wyeksponowanym napędem elektrycznym i zawieszeniem.

A. NIEZWYKŁA KONSTRUKCJA

PODWIESZONA PRZEZROCZYSTA KAPSUŁA

KOSMICZNA, AERODYNAMICZNA KAPSUŁA O IMPONUJĄCEJ STYLISTYCE
Niezwykła sylwetka 19_19 Concept przypomina kadłub samolotu i przezroczystą kabinę helikoptera. Kapsuła, lewitująca nad czterema kołami Super Tall & Narrow, zapowiada komfort na miarę latającego dywanu. Samochód zdaje się unosić pasażerów nad drogą. Jest gotowy do skoku i zarazem niezwykle stabilny dzięki rozmieszczeniu kół na krańcach nadwozia. 19_19 Concept robi wrażenie rozstawem osi 3,10 m, który umożliwia pomieszczenie imponującej baterii akumulatorów. Kabina wydaje się zawieszona nad kołami. Zawieszenie stanowi „interfejs” łączący ją z kołami. Zaawansowane technologicznie zawieszenie z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi® i inteligentnym aktywnym sterowaniem to przejaw tradycyjnego dążenia Citroëna, którzy zawsze pragnął, by jego modele przypominały „latające dywany”. Zawieszenie jest zresztą doskonale widoczne w kabinie, wręcz wyeksponowane.

EKRAN POWITALNY NA DRZWIACH
Kulista kapsuła kabiny ma niespotykane proporcje. Rozszerza się na wysokości łokci i ramion, by zapewnić pasażerom jak najlepsze warunki. Stylistyka szerokiej szklanej kapsuły o kosmicznym rodowodzie przykuwa uwagę zalążkiem czegoś, co przypomina skrzydła samolotu z obu stron nadwozia. Wzmacniają one wrażenie solidności i aerodynamiki i poszerzają samochód. W przednie drzwi wbudowano black panel, który służy za interfejs powitalny w momencie, gdy użytkownik zbliża się do samochodu. Pojazd, jak prawdziwy osobisty asystent, rozpoznaje kierowcę, wita go i wchodzi w interakcję za pomocą wbudowanych w drzwi ekranów, na których pojawiają się animowane grafiki z informacją o zablokowaniu lub odblokowaniu drzwi.

PRZEZROCZYSTE POWIERZCHNIE I KONTRASTOWE KOLORY
Z przodu szyby są zabarwione na szaro - pasażerowie widzą i mogą być widziani do połowy ciała. W tylnej części niebieska mikro perforowana powłoka zapewnia pasażerom więcej kameralności. Mogą widzieć nie będąc widziani. Pierwszy i drugi rząd siedzeń oferuje zupełnie odmienne doznania, co podkreślają dwa różne i wyraźnie odcinające się kolory: czarny z przodu i niebieski z tyłu. 19_19 Concept czerpie z dziedzictwa marki. W kabinie pojawia się niebieski kolor w głębokim, żywym odcieniu Rosalie. To oczywisty ukłon w stronę słynnego bolidu Petite Rosalie. Niebieski lakier jest niezwykle świetlisty, wręcz elektryczny. Futurystyczny, techniczny efekt uzyskano w procesie anodowania, bez nakładania lakieru.

KOŁA „SUPER TALL&NARROW” OPRACOWANE PRZEZ FIRMĘ GOODYEAR

OPONY I OBRĘCZE TWORZĄ EFEKT CIĄGŁEJ POWIERZCHNI
Koła zostały zaprojektowane we współpracy z producentem opon, marką Goodyear, której znak jest widoczny na każdej zopon. Potężne 30-calowe koła, o średnicy 930 mm z oponami 255/30 R30, zwracają uwagę wyjątkowym, rewolucyjnym designem. O ich niezwykłości stanowi nie tylko rozmiar, ale i konstrukcja, w której wykorzystano innowacyjne technologie. Inspiracją stylistyczną były koła zębate, które zostały uwiecznione w logo Citroëna. W 19_19 Concept koła mają konstrukcję hybrydową. Konstruktorzy Goodyeara podjęli wyzwanie, jakim było stworzenie idealnie ciągłej płaszczyzny obręczy i opony. Projekt wyłamuje się z konwencji obowiązującej w branży samochodów i przenosi nas w futurystyczny świat. Samochód wydaje się sunąć na nieruchomych kołach.

DOSKONAŁE WYCISZENIE KABINY I TŁUMIENIE DRGAŃ
Opona zdaje się tworzyć jedną całość z obręczą koła. Guma zachodzi na obręcze i tworzy efekt idealnie dopasowanej, monolitycznej całości, co przyczynia się do komfortu akustycznego. Błotniki zostały oddzielone w procesie dezintegracji od nadwozia i tworzą jedną całość z kołami, sugerując, że koła są całkowicie niezależne od nadwozia. Sprawia to wrażenie, jakby kabina była wsparta na czterech kulach, które izolują ją całkowicie od drogi. Koła, opracowane przez markę Goodyear specjalnie dla 19_19 Concept, mają duży udział w komforcie jazdy 19_19 Concept.

LOGO STULECIA ZE STAŁĄ PIASTĄ
Innym hipnotycznym elementem kół jest umieszczone centralnie logo stulecia ze stałą piastą. Pozostaje stale w tym samym położeniu, nawet jeśli koła się kręcą, dzięki czemu logo Citroën Origins jest doskonale widoczne podczas jazdy. To również ukłon w stronę historii marki i słynnego „łabędzia” - symbolu pływającego silnika, który pojawił się w modelu Rosalie. Logo stulecia ze stałą piastą doskonale podkreśla niewzruszoną stabilność samochodu, który zdaje się unosić nad drogą.

B. AERODYNAMICZNA STYLISTYKA I ZAAWANSOWANE TECHNOLOGICZNIE DETALE

19_19 Concept ma doskonale dopracowaną aerodynamikę, wzorem kultowych Citroënów, które zwracały uwagę swoimi parametrami, od DS przez CX po XM. Dążenie do optymalnej aerodynamiki jest źródłem siły stylistyki nowego samochodu koncepcyjnego marki. Konstruktorom chodziło o uzyskanie maksymalnej przyczepności i zmniejszenie siły oporu poprzez optymalne odprowadzenie powietrza z nadwozi, by samochód niemal unosił się w powietrzu.

FUTURYSTYCZNY I ZAAWANSOWANY TECHNOLOGICZNIE PRZÓD SAMOCHODU

PRZEZROCZYSTE NADWOZIE I TECHNOLOGIE
Imponujący 19_19 Concept ma podwójną, przezroczystą maskę, pod którą znajduje się kanał doprowadzający powietrze do przedniej szyby i poprawiający aerodynamikę samochodu. Krótka górna maska pełni rolę spojlera. Wbudowano w nią również dwie listwy świetlne, które tworzą charakterystyczny znak „Y” nawiązujący do najnowszych samochodów koncepcyjnych marki, CXPerience Concept i Ami One Concept. 19_19 Concept prezentuje nową wersję sygnatury świetlnej Full LED z wbudowanym całkowicie logo marki w postaci podwójnego geometrycznego nacięcia. Górna listwa świetlna wyznacza kraniec górnej maski i tworzy jej krawędź. Dolna listwa wskazuje na koniec dolnej maski. Nowa wersja logo i unoszącej się w powietrzu sygnatury świetlnej, świadczącej o umiejętnościach technologicznych marki, zastępuje tradycyjne chromowane listwy.

Kolejnym, całkowicie nowym elementem stylistycznym podporządkowanym funkcjonalności jest szklana kapsuła kabiny, która ujawnia wnętrze samochodu. Pasażerowie mogą widzieć drogę, która dosłownie umyka im spod nóg. W tylną krawędź górnej maski wbudowano natomiast kamery pokazujące drogę za samochodem.

WYEKSPONOWANE ELEMENTY KONSTRUKCYJNE
19_19 Concept podważa kanony obowiązujące w motoryzacji i pokazuje technologie skrywane zazwyczaj pod maską i zderzakiem. W nowym samochodzie studyjnym ta strefa pozostaje otwarta. Przez szybę, która stanowi łącznik między otaczającym światem a wnętrzem samochodu, widzimy imponujące zawieszenie, eksponujące zaawansowanie technologiczne oraz radary i inne czujniki, które umożliwiają jazdę w trybie autonomicznym. Elementy konstrukcyjne kół, wewnętrzne powierzchnie błotników są żłobione. Wzór przypomina kultowe logo Citroëna i koła zębate, po raz pierwszy wykorzystane w ten sposób w Ami One Concept. Rozwiązanie to dodatkowo wzmacnia pełną ekspresji stylistykę przodu. Dodaje mu charakteru i zdecydowanie wyróżnia na tle innych, konwencjonalnych samochodów.

ZAAWANSOWANY TECHNOLOGICZNIE TYŁ, SPÓJNY ZE STYLISTYKĄ PRZODU

SPÓJNA STYLISTYKA Z CHARAKTERYSTYCZNYMI ELEMENTAMI
Tył nawiązuje do przodu samochodu i pojawiają się w nim te same charakterystyczne elementy: kulisty kształt klapy, aerodynamiczne podwozie i analogiczny układ świateł. Wklęsła tylna szyba to natomiast odwołanie do niektórych kultowych modeli marki jak Ami 6, CX czy bliższych nam w czasie C5 i C6. Charakterystyczny układ świateł jest taki sam jak z przodu. Obejmuje dwie listwy świetlne z diodami LED w kształcie litery „Y” z wbudowanym logo marki . Wzmacniają wrażenie solidności i stabilności samochodu i tworzą jednocześnie aerodynamiczny spojler.

WYEKSPONOWANIE ZAAWANSOWANYCH TECHNOLOGICZNIE ELEMENTÓW NA DACHU SAMOCHODU
Nad pasażerami, siedzącymi na tylnych miejscach, możemy zobaczyć na dachu dwa lidary, czyli czujniki pomiarowe wykorzystujące światło lasera. Niczym stateczniki samolotu, są wyraźnie widoczne i wyeksponowane poprzez dezintegrację konstrukcji. Podobnie jak w samolotach ich zdublowanie służy większemu bezpieczeństwu.

C. PODWOZIE, KTÓRE IDEALNIE EKSPONUJE W 100% ELEKTRYCZNY NAPĘD

Zbliżając się do samochodu koncepcyjnego zaczynamy dostrzegać szczegóły. 19_19 Concept to czysta linia kapsuły, ale również świadomie pokazane, widoczne elementy techniczne. Technologie są wyeksponowane w stanie niemal surowym, z wykorzystaniem świetlnych diod, które sygnalizują działanie różnych podzespołów technicznych samochodu związanych z napędem elektrycznym lub jazdą autonomiczną.

Podwozie 19_19 Concept przypomina koncepcją skateboard, świadomie pokazaną, nieukrywaną część techniczną z akumulatorami trakcyjnymi i innymi elementami. Opływowy kształt z kanałami aerodynamicznymi umożliwia optymalny przepływ powietrza. W poszycie wbudowano również liczne czujniki i radary przydatne podczas jazdy. Z tyłu, pod kabiną pojawia się łukowaty element konstrukcyjny, poprawiający aerodynamikę samochodu i kierujący strumieniem powietrza, podobnie jak powierzchnie sterowe w samolocie.

Nawiązaniem do francuskich korzeni marki Citroën są trzy linie na podwoziu we francuskich barwach. Wszystkie podzespoły techniczne są czarne, matowe lub z połyskiem. Kontrastowe wykończenie pozwala lepiej pokazać ich funkcję.

„Projektując 19_19 Concept, chcieliśmy wyłamać się z kanonów motoryzacji i zaoferować samochód, który robi wrażenie, o mocnej stylistyce zainspirowanej światem aeronautyki. Aerodynamiczny i zaawansowany technologicznie 19_19 Concept to komfortowa kapsuła, która unosi się nad drogą. Jej projektanci zadbali o dopracowanie detali takich jak sygnatura świetlna nowej generacji, elementy aerodynamiczne czy koła opracowane wspólnie z marką Goodyear”.
Pierre Leclercq, dyrektor stylu Citroëna


02. MOCNY SAMOCHÓD KONCEPCYJNY, KTÓRY OSIĄGA SZCZYTOWY KOMFORT


A. WNĘTRZE KABINY JAK SALON

19_19 Concept proponuje prawdziwy salon na kołach, który zapewnia najwyższy komfort. W samochodzie pasażerowie mogą się czuć równie swobodnie jak w domu. Mają zapewnioną ciszę i spokój.

Nowy samochód studyjny to niezwykle udana interpretacja koncepcji salonu na kołach. Wymarzony salon to przestrzeń wypełniona pięknymi przedmiotami, które tworzą niepowtarzalną całość. Podobnie jak w domowym salonie z kanapą, szezlongiem, pufami i fotelami do czytania, z meblami wydzielającymi różne strefy, każde miejsce w kabinie jest odmienne i oferuje inne doświadczenie, inną pozycję ciała, w zależności od tego, na co mamy ochotę. Wnętrze kabiny pokazuje różne interpretacje programu Citroën Advanced Comfort® i w zależności od miejsca kładzie nacisk na inny aspekt.

W samochodzie, zaprojektowanym przez zespół Citroëna, pasażerowie patrzą na otoczenie z góry i natychmiast po zajęciu miejsca w środku mają wrażenie, że mogą bez wysiłku unosić się nad drogą i kontrolować sytuację. Drzwi, perfekcyjne wbudowane w linię nadwozia, otwierają się przeciwstawnie. Nie ma środkowego słupka, co zapewnia wyjątkowo wygodny dostęp do środka. Można z łatwością wsiadać i wysiadać. Pasażerowie i kierowca siedzą wysoko, podobnie jak w SUV-ie. Taka pozycja ciała, widoczność i ułatwione wsiadanie znacznie przyczyniają się do poczucia komfortu.

Kabina 19_19 Concept ma geometryczne i proste kształty, bez zbędnych ozdobników. Zastosowane głębokie i ciepłe kolory, w tonacji niebiesko-czerwonej nawiązują do Ami One Concept. Dzięki technologii 3D kolor przechodzi z niebieskiego w czerwony lub fiolet. W całej kabinie możemy zobaczyć tę samą tkaninę od podłogi po dach.

KAŻDY FOTEL TO ODRĘBNY ŚWIAT, KTÓRY OFERUJE KOMFORT, NA JAKI MASZ OCHOTĘ

INDYWIDUALNA ODPOWIEDŹ NA POTRZEBY KAŻDEGO PASAŻERA
Każde miejsce w kabinie zostało zaprojektowane z myślą o wyjątkowych i indywidualnych doznaniach. W samochodzie czujemy się jak w domu, cenimy czas tam spędzony. To czas na odpoczynek i relaks. Pasażerowie, mogą tę podróż przeżywać wspólnie i wymieniać się spostrzeżeniami z trasy lub pozostać tylko we własnym świecie. Czasy, gdy kierowca zajmował w kabinie samochodu główne miejsce, przechodzą do historii. Wszyscy pasażerowie mają obecnie wyjątkowe miejsce, które odpowiada wszelkim potrzebom i umożliwia wybór własnego komfortu jazdy. Jest to wyjątkowo indywidualne odczucie. W kabinie samochodu 19_19 Concept można czytać książkę, przeglądać czasopisma, zamówić posiłek, słuchać muzyki – samemu lub w towarzystwie, oglądać film... a nawet prowadzić samochód, gdy kierowca sobie tego życzy!

MIEJSCE KIEROWCY - KOMFORT I BEZPIECZNA POZYCJA W KAŻDEJ SYTUACJI
Miejsce kierowcy pod każdym względem jest opracowane z myślą o hiperintuicyjnym prowadzeniu samochodu – zużyciem prostych i wygodnych elementów sterujących. Chcąc, aby jazda była przyjemnością, fotel kierowcy wyposażono w wyjątkowo wygodne siedzisko. Kierowca zajmuje bardzo wygodną pozycję za kierownicą, a samochód łatwo się prowadzi, szczególnie dzięki przeziernemu wyświetlaczowi na przedniej szybie, który podaje informacje niezbędne do prowadzenia z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości. Umożliwiając rozpoznanie z wyprzedzeniem sytuacji na drodze, daje poczucie bezpieczeństwa.

SZEZLONG - IDEALNE MIEJSCE DLA PASAŻERA Z PRZODU
Miejsce pasażera z przodu to prawdziwa strefa relaksu i przyjemności, pełna harmonii i spokoju. Pasażer znajduje się w pozycji półleżącej i może skupić się na innych aktywnościach niż śledzenie drogi. Przypomina to podróżowanie samolotem w klasie business na długim rejsie. Można odbywać podróż w wygodnej pozycji, niespotykanej dotąd w kabinie samochodu – wyciągnąć się, wyprostować nogi i czuć się komfortowo jak w domu. Koncepcja szezlongu pasażera została zainspirowana światem wyposażenia wnętrz, a automatycznie wysuwany podnóżek nawiązuje do fotela o podwyższonym komforcie w modelu C4 SpaceTourer. Citroën burzy kanony i odchodzi od typowych rozwiązań w branży samochodowej, szczególnie w zakresie koncepcji cylindrycznego zagłówka z wbudowanym nagłośnieniem, wzmocnionego w tylnej części. Szezlong jest najważniejszym i symbolicznym miejscem w kabinie. Jest wykończony tym samym materiałem, co reszta kabiny, ale w innym odcieniu - bieli łączonej z szarością.

SOFA DLA PASAŻERÓW Z TYŁU
Pasażerowie z tyłu również cieszą się specjalnymi warunkami, korzystając z foteli w kształcie sofy. Wszystkie elementy pokryte są tym samym materiałem: siedziska i oparcia, sufit, bagażnik. Oferują pełen komfort i przytulne miejsce, które zapewnia dyskrecję i spokój. Czerwona siatka z elastycznej tkaniny, ze splotem w kształcie logo, jak w hamaku pozwala wygodnie oprzeć głowę, wyciągnąć się, ale umożliwia też łatwe dostanie się do bagażnika. Sofa dla pasażerów z tyłu to przytulna kryjówka, cichy zakątek z własnym systemem dźwiękowym, aby w razie potrzeby móc odizolować się od pasażerów z przodu. Ideę odosobnienia, swoistego kokonu podkreślają powłoka z mikroperforacją, która pozwala obserwować świat zewnętrzny nie będąc widzianym. Nad głowami pasażerów z tyłu umieszczono lampki, które idealnie oświetlają wnętrze w każdej sytuacji. Lampki są przedłużeniem zewnętrznych lidarów i należą do najnowszych osiągnięć technologicznych.

KABINA, KTÓRA WYKRACZA POZA TRADYCYJNE ROZWIĄZANIA

Każdy element kabiny samochodu 19_19 Concept został zaprojektowany na nowo, tworząc salon na kołach o najwyższym komforcie. Kanony zostały zburzone, klasyczne rozwiązania pominięte. Teraz czas spędzony w samochodzie może być prawdziwym odpoczynkiem.

DESKA ROZDZIELCZA - LOTNICZY STYL I ROZRYWKA
Deska rozdzielcza w samochodzie 19_19 Concept jest maksymalnie uproszczona. Przeszklona powierzchnia pod deską, nieograniczona żadną ramą, może zamienić się w ekran do wyświetlania filmów i zapewnić pasażerom przyjemne spędzenie czasu i rozrywkę w podróży. Gładka i płaska deska rozdzielcza, która znajduje się przed pasażerami, stanowi przejście ze świata zewnętrznego do wnętrza kabiny. Jej łagodny zarys i ażurowe elementy zapewniają doskonałą widoczność otoczenia. Natomiast w dolnej części jest w pełni przejrzysta. Spoglądając pod deskę rozdzielczą, można obserwować umykającą pod samochodem drogę, zupełnie jak podczas lotu helikopterem. Wrażenie pogłębia dodatkowo pokrycie całej kabiny tą samą tkaniną

OSOBISTY ASYSTENT - KOLOROWY I DEKORACYJNY
Oprócz kierownicy minimalistyczna deska rozdzielcza wysuwa na pierwszy plan osobistego asystenta. To cylindryczny przedmiot, który przesuwa się pionowo nad i pod deską rozdzielczą w zależności od wybranego trybu jazdy, rozbłyskując światłem. Jest w równym stopniu dekoracyjny, co interaktywny. Nawiązuje naturalną relację z kierowcą i pasażerami. Osobisty asystent jest integralną część wyposażenia - piątym pasażerem w kabinie.

CHOWANA KIEROWNICA – DESIGNERSKI PRZEDMIOT NAWIĄZUJĄCY DO HISTORII
Kierownica jest nadal w kabinie, aby w razie potrzeby, kierowca mógł przejąć kontrolę nad samochodem. Natomiast 19_19 Concept może poruszać się w trybie autonomicznym bez nadzoru kierowcy. Kierownica składa się po włączeniu trybu autonomicznego, podobnie jak pedały. Kierowca może wówczas cieszyć się podróżą, zyskując większą przestrzeń i korzystać z wygód w kabinie. Kierownica ma oryginalny kształt i nawiązuje do jednoramiennej kierownicy, typowej dla marki Citroën. Ramię usytuowane jest u góry, aby móc przesuwać ręce po obwodzie, bez przeszkody w dolnej części. Oryginalność kierownicy widać również w zastosowanym materiale. Jest wykonana z żywicy mineralnej, która wygląda jak marmur. Kierownica jest ciepła i miła w dotyku. Wykonana z rzadkiego materiału wysokiej klasy, nadaje wnętrzu autentyczności. Po środku znajduje się ekran, na którym jest wyświetlane logo marki Citroën, pokazujące jego zmiany na przestrzeni lat. Jest to ekran monostabilny, logo pozostaje ustawione poziomo podczas obrotu kierownicy. Zgodnie z regułami „driver distraction” wyświetlanie kolejnych wersji logo kończy się w momencie, gdy samochód rusza.

DRZWI I SCHOWKI ZAPROJEKTOWANE JAK W PRAKTYCZNYCH I POMYSŁOWYCH MEBLACH DOMOWYCH
Drzwi prawe i lewe otwierają się przeciwstawnie i dzięki wyeliminowaniu środkowego słupka zapewniają optymalny dostęp do kabiny wszystkim pasażerom. Styl i forma drzwi są bardzo proste i lekkie. Tapicerka drzwi jest taka sama jak w całej kabinie: wzmacnia poczucie bezpieczeństwa. Natomiast schowki w drzwiach i w konsoli centralnej są wykończone odmiennie. W ten sposób rzucają się w oczy i kontrastują materiałem i formą z resztą wystroju kabiny. Konsola centralna i schowki w drzwiach są wykonane z tego samego, ciepłego i masywnego materiału organicznego co kierownica. Są mocnymi i czystymi elementami, silnymi graficznie. Wyróżniają je szerokie, czerwone kieszenie z logo Origins.

KOMFORT AKUSTYCZNY – TERAZ MOŻESZ PODRÓŻOWAĆ W SWOIM ŚWIECIE
W kabinie, zaprojektowanej głównie z myślą o wygodzie pasażerów, akustyka i komfort dźwiękowy były istotne dla projektantów. Ich celem było zapewnienie każdemu z pasażerów własnej, odrębnej strefy, z indywidualnym nagłośnieniem. Mapowanie kabiny spowodowało, że komunikaty emitowane przez samochód docierają bezpośrednio do odpowiedniej osoby, nie przeszkadzając innym. Natomiast podział kabiny na strefy pozwolił na całkowite zindywidualizowanie treści. W ten sposób wszyscy pasażerowie są niezależni i nie przeszkadzają sobie wzajemnie.

DOSKONAŁE OŚWIETLENIE I WIDOCZNOŚĆ
W pełni przeszklonej kabinie każdy pasażer ma doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach. Pasażerowie mają wrażenie bezpośredniego obcowania ze światem zewnętrznym. Mogą na przykład podziwiać gwiazdy w dowolnie wybranej, wygodnej pozycji w fotelu. Dodatkowym efektem jest widok w dół oraz na boki, gdyż dolne partie drzwi są także przeszklone. Pasażerowie siedzący z przodu mogą obserwować, jak droga znika pod ich nogami, jak w helikopterze.

B. TECHNOLOGIE, KTÓRE PODNOSZĄ KOMFORT

Program Citroën Advanced Comfort® oznacza nowoczesne i innowacyjne podejście do komfortu. To integralna część strategii marki. Wszystkie czynniki, które wpływają na komfort, są brane pod uwagę – od komfortu jazdy po komfort psychiczny, tak aby jazda była coraz większą przyjemnością i relaksem.

KOMFORTOWE ZAWIESZENIE I OPONY GOODYEAR

NOWY ETAP ROZWOJU ZAWIESZENIA Z PROGRESYWNYMI OGRANICZNIKAMI HYDRAULICZNYMI ®
Jeśli istnieje marka, która poprzez ciągłą innowację i dążenie do coraz lepszego komfortu klientów, wdrożyła najbardziej rozwinięte konstrukcje zawieszenia, to jest nią Citroën. Zawieszenie odgrywa pierwszorzędną rolę w tłumieniu nierówności drogi, stabilnym zachowaniu nadwozia w czasie jazdy i ogólnym komforcie samochodu.

19_19 Concept kontynuuje 100-letnią historię komfortu zawieszenia. Będąc godnym spadkobiercą modelu Xantia Activa, który pokonywał zakręty bez przechyłów bocznych, 19_19 Concept ma zawieszenie z inteligentnym systemem aktywnego sterowania. Funkcja aktywnego odczytu drogi umożliwia pokonywanie trasy bez najmniejszych wstrząsów i uzupełnia zawieszenie z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi®, które jest już dostępne w Nowym C4 Cactus i Nowym SUV-ie C5 Aircross. Celem jest zapewnienie pasażerom wrażenia całkowitego oderwania się od drogi, wręcz unoszenia się nad drogą, bez odczuwania nierówności i innych niedogodności. Samochód 19_19 Concept z założenia ma być niejako zawieszony nad drogą. Jest to możliwe dzięki systemowi wahaczy, który zapewnia pasażerom wyjątkowy komfort jazdy, niezależnie od ich postury i ich aktywności podczas jazdy. Niweluje niedogodności odczuwane przy pokonywaniu zakrętów. Pasażerowie są całkowicie odizolowani od drogi i świata zewnętrznego. Znajdują się w komfortowej kapsule, optymalnie korzystając z nowych możliwości i funkcji, które umożliwia tryb jazdy autonomicznej.

OPONY, KTÓRE PODNOSZĄ KOMFORT JAZDY
Innymi elementami, które przyczyniają się do większego komfortu poprzez skuteczne działanie układu jezdnego, są koła i opony. Odgrywają istotną rolę jako jedyne elementy łączące samochód z drogą. Koła wyposażone w opony opracowane przez firmę Goodyear, zwiększają komfort podróżowania dzięki innowacyjnej i pomysłowej konstrukcji. Są to opony inteligentne, które rozpoznają stan drogi i warunki meteorologiczne. Jest to możliwe poprzez system czujników towarzyszących systemom kontroli jazdy w trybie autonomicznym. Przesyłając dane pozwalają 19_19 Concept określić optymalny styl jazdy autonomicznej, dobrać prędkość, wpływać na działanie hamulców, trzymanie się drogi i stabilny tor jazdy. Opony zostały opracowane tak, aby jak najskuteczniej izolować pasażerów w kabinie od hałasów zewnętrznych, zwłaszcza od hałasów z układu jezdnego. Bieżnik jest pokryty porowatą powłoką, która pochłania uderzenia i tłumi hałasy jak naturalna gąbka. Tym samym stanowi rodzaj miękkiego filtra pomiędzy drogą a kabiną, działając jak ściana dźwiękochłonna.

INTUICYJNY I PROAKTYWNY ASYSTENT

Komfort w kabinie 19_19 Concept wykracza poza skuteczne działanie zawieszenia, wygodę foteli czy akustykę wnętrza. Konkretnym tego przejawem jest intuicyjna i proaktywna technologia, która na co dzień daje pasażerom poczucie bezpieczeństwa, zapewnia spokój podczas podróży, a nawet rozrywkę, w zależności od upodobań. Takim urządzeniem jest osobisty asystent ze sztuczną inteligencją, którego zadaniem jest stałe podnoszenie komfortu w kabinie. Kabina 19_19 Concept ma strefy wyświetlania i odtwarzania, które nawiązują do dziedzictwa marki Citroën, a także ekrany powitalne w drzwiach. Ma minimalistyczną formę i odchodzi od wciąż obowiązujących, klasycznych kanonów samochodowych i nie ma ekranu dotykowego oraz klawiszy. Osobisty asystent kontroluje wszelkie interakcje w kabinie, aby jak najbardziej ułatwić użytkowanie samochodu. Uprzedza potrzeby pasażerów, proponując różne zajęcia zanim życzenie zostanie wyrażone. Pozwala również zmniejszyć do minimum liczbę interakcji, które pasażerowie i kierowca muszą podjąć w kontakcie z samochodem - to prawdziwy mózg i centralny ośrodek systemu nerwowego samochodu. Przewidujący i proaktywny osobisty asystent może zaproponować inną trasę niż wcześniej zaplanowana, zjechanie z wytyczonej drogi, aby zwiedzić ciekawe miejsce, które zostało wyszukane w Internecie, zrobienie przerwy w podróży w przyjemnym miejscu w okolicy czy też wizytę w renomowanej restauracji w pobliżu.

Osobisty asystent przyjmuje dwa położenia na desce rozdzielczej. Gdy kierowca prowadzi samochód, osobisty asystent znajduje się na dole, pod deską rozdzielczą i działa w trybie wsparcia - pozostaje aktywny i proaktywny, lecz nie przejmuje prowadzenia samochodu. Kierowca nie może mieć wtedy kontaktu wzrokowego ze strefą wyświetlania, aby nic nie rozpraszało jego uwagi, aby mógł prowadzić samochód z zachowaniem zasad bezpieczeństwa. Strefa projekcji filmów lub obrazów, która znajduje się pod deską rozdzielczą, jest wówczas zarezerwowana wyłącznie dla pasażerów mogących odprężyć się, oglądając film w czasie jazdy. W trybie autonomicznym kierownica, pedały i kolumna kierownicy chowają się, fotel kierowcy się cofa, aby zapewnić większą przestrzeń na nogi, a osobisty asystent wysuwa się nad deskę rozdzielczą i przejmuje prowadzenie samochodu. Kontroluje wszystkie funkcje samochodu i odsłania strefę projekcji pod deską rozdzielczą dla wszystkich, w tym dla kierowcy, który staje się pasażerem w kabinie samochodu autonomicznego.

ROZPOZNAWANIE NATURALNEJ MOWY - DZIEŁO SOUND HOUND INC

Wypowiedzenie prostego zdania wywołuje interakcję z samochodem. W ten sposób można wybrać playlistę, włączyć film, grę wideo, uruchomić aplikację, zmienić temperaturę w kabinie, regulować oświetlenie, wykonać połączenie telefoniczne lub wysłać wiadomość. Uaktywniony osobisty asystent nawiązuje kontakt z kierowcą. Potrafi rozpoznawać naturalny, potoczny język. To funkcja opracowana przez SoundHound Inc, start-up z Doliny Krzemowej i partnera strategicznego Groupe PSA. Ta technologia będzie stosowana w nowych modelach samochodów Groupe PSA, a najpewniej w przyszłych modelach marki Citroën. Polega na „Deep Meaning Understanding” – jedynej dotychczas technologii, która jest zdolna odpowiedzieć jednocześnie na kilka pytań zadanych w jednym zdaniu. Ta niepowtarzalna technologia w sposób najszybszy na świecie rozpoznaje mowę w około 40 językach, z pełnym i dokładnym rozumieniem mowy potocznej.

Polecenie głosowe „Hello Citroën” aktywuje funkcję rozpoznawania mowy. Kolorowy interfejs prezentuje pionową, niebiesko-czerwono-białą grafikę, która harmonizuje z kolorystyką wnętrza kabiny i ma geometryczna formę. Odpowiednie symbole graficzne pojawiają się w fazach namysłu i zabierania głosu przez osobistego asystenta, który nawiązuje w ten sposób „kontakt wzrokowy” z pasażerami.

NIESPOTYKANA ŁATWOŚĆ PROWADZENIA

19_19 Concept został wymyślony, aby ułatwiać kierowcy prowadzenie w każdych warunkach. 19_19 Concept jest wyposażony w zaawansowane technologie jazdy autonomicznej. Samochód może przejąć prowadzenie i kontrolować jazdę automatycznie, pozwalając kierowcy wykonywać inne czynności, niezwiązane z prowadzeniem. Gdy kierowca ponownie przejmuje prowadzenie, bo wymaga tego infrastruktura drogowa lub zwyczajnie chce sam prowadzić i czerpać przyjemność z jazdy, samochód oferuje wszystko, co ułatwia prowadzenie i czyni je bezpiecznym. W obu trybach jazdy, kierowca i pasażerowie mają zapewniony pełen komfort psychiczny. Mogą w spokoju rozkoszować się podróżowaniem, dzielić się wrażeniami, rozmawiać, śmiać się, relaksować i dotrzeć do celu w doskonałej formie psychicznej i fizycznej, bez stresu i w poczuciu swobody.

EKRAN PRZEZIERNY I RZECZYWISTOŚĆ ROZSZERZONA
Kabina 19_19 Concept jest wyposażona w maksymalnie uproszczoną deską rozdzielczą, na której wszystkie informacje związane z prowadzeniem samochodu są wyświetlane w polu widzenia kierowcy, ale nie na ekranie cyfrowym czy wyświetlaczu na tablicy rozdzielczej przed kierowcą, tylko poprzez zmodyfikowany system ekranu przeziernego z projekcją obrazu na przedniej szybie. Podobnie jak w samolocie myśliwskim i jak w modelu C6. Wyświetlanie informacji w powiększeniu na przedniej szybie pomaga kierowcy zobaczyć najważniejsze informacje. Na przykład wskazania nawigacji pojawiają się niejako bezpośrednio na drodze ze strzałkami na jezdni, aby wyraźniej pokazać właściwą trasę, czy oznakowanie nieprzejezdnej drogi lub miejsc niebezpiecznych.

JAZDA AUTONOMICZNA
19_19 Concept przejmuje prowadzenie w niektórych sytuacjach drogowych, na przykład na autostradzie, czy w korkach, zapowiadając niedaleką przyszłość. Kierowca może w poczuciu pełnego bezpieczeństwa i bez konieczności skupiania uwagi na drodze, całkowicie zdać się na samochód. Jeśli ma ochotę samodzielnie prowadzić, to w każdej chwili może ponownie przejąć kierownicę. W niektórych bardziej skomplikowanych sytuacjach drogowych, jak na przykład przy dużym ruchu w centrach zatłoczonych miast, kierowca może być nawet do tego zobowiązany.

19_19 Concept jest samochodem, który można prowadzić samodzielnie jak i w trybie autonomicznym. Możliwe jest sterowanie całkowicie za pomocą komend głosowych, które rozpoznaje osobisty asystent, wchodzący w interakcje z pasażerami. Dzięki temu można spokojnie kontynuować podróż w poczuciu odprężenia, bez ograniczeń i stresu, a kierowca nie musi już skupiać uwagi na drodze, spędzając miło wolny czas.

NAJLEPSZE ROZWIĄZANIA NAPĘDU ELEKTRYCZNEGO DLA MOBILNOŚCI BEZ GRANIC
Futurystyczny, a za razem realny samochód 19_19 Concept jest napędzany jednostką napędową w 100% elektryczną. Wpisuje się ona całkowicie w strategię marki Citroën przejścia na nowe rodzaje napędu. Mocny i dynamiczny 19_19 Concept rozpędza się od 0 do 100 km/h w 5 sekund, a jego prędkość maksymalna wynosi 200 km/h. Układ wykorzystuje akumulatory o pojemności 100 kWh, a napęd jest przenoszony na cztery koła z dwóch współpracujących ze sobą silników - jeden z przodu, drugi z tyłu. Osiągają moment obrotowy 800 Nm i moc 340 kW, oferując zasięg 800 km zgodnie z protokołem WLTP.

19_19 Concept ma funkcję bardzo szybkiego ładowania (odzyskanie 600 km zasięgu w ciągu 20 minut), aby niezawodność i komfort użytkowania były jeszcze większe. Możliwe jest również bezprzewodowe indukcyjne ładowanie akumulatorów samochodu, które może się odbywać nawet w czasie jazdy, o ile infrastruktura drogowa na to pozwala. 19_19 Concept jest przystosowany do pokonywania każdej trasy - wypadu na wieś, wyjazdu na wakacje w góry lub na weekend nad morzem... 19_19 Concept odwraca tendencję do oferowania samochodów elektrycznych o ograniczonym zasięgu, otwierając szeroko nowe możliwości.

„Citroën w roku obchodów swojego stulecia dokonuje projekcji w przyszłość wykorzystując dwie swoje fundamentalne wartości, które również dzisiaj przyczyniają się do sukcesu samochodów marki - odważny styl i komfort na miarę XXI wieku. Advanced Comfort oznacza cztery miejsca w kabinie, które oferują odrębne, własne światy, w 100% elektryczny napęd, osobistego asystenta i technologię jazdy autonomicznej”.
Xavier Peugeot, dyrektor produktu marki Citroën


WYMIARY
  • Długość: 4655mm
  • Szerokość: 2240mm
  • Wysokość: 1600mm
  • Rozstawosi: 3100mm
  • Średnicakół: 913mm
  • Opony marki Goodyear: 255/30 R30