PEUGEOT 405 T16
30 lat później, w erze transformacji energetycznej, ten model PEUGEOT proponuje nową koncepcję sportowego samochodu. Rozwija moc 360 KM dzięki połączeniu silnika spalinowego i dwóch silników elektrycznych na przedniej i tylnej osi.
Przyjemność prowadzenia zawsze była podstawowym elementem DNA marki PEUGEOT. W ramach linii PEUGEOT SPORT ENGINEEDRED marka spod znaku lwa proponuje nową definicję osiągów konstruując auta, których napęd elektryczny jest źródłem niespotykanych wrażeń i doznań z jazdy. PEUGEOT prezentuje pierwsze samochody sygnowane PEUGEOT SPORT ENGINEERED. Są to modele PEUGEOT 508 i PEUGEOT 508 SW. 508 PEUGEOT SPORT ENGINEERED to perfekcyjne połączenie sportowego charakteru i technologii. Wprowadza nas w erę nowego rodzaju osiągów przyjaznych dla środowiska – erę Neo-Performance.
Cofając się w czasie, można zobaczyć, że koncepcja sportowego samochodu o wysokich osiągach nie jest niczym nowym dla PEUGEOT. Na początku lat 90. ubiegłego wieku pojawiła się wybitnie sportowa wersja PEUGEOT 405. Już od swojego debiutu w 1987 roku PEUGEOT 405 miał zadatki na sportowy samochód, ale nigdy wcześniej nie pojawiła się jego naprawdę ekstremalna odmiana. W 1993 roku wprowadzono więc wersję T16, której nazwa jest bogata w skojarzenia. Bezpośrednio nawiązuje do PEUGEOT 405 Turbo 16, dwukrotnego zwycięzcy Rajdu Paryż-Dakar w latach 1989 i 1990, a także górskiego wyścigu Pikes Peak w 1988 i 1989 roku. Model pojawił się po legendarnym PEUGEOT 205 Turbo 16, który dwukrotnie zdobył tytuł rajdowego mistrza świata w grupie B i dwukrotnie zwyciężył w Rajdzie Paryż-Dakar w 1987 i 1988 roku.
PEUGEOT 405 T16 dysponował bardzo udaną konstrukcją, idealnie trafiającą w oczekiwania klientów, którzy oczekiwali połączenia wygodnego rodzinnego samochodu i sportowego auta, które może zapewnić maksymalną przyjemność za kierownicą. Ekstremalna wersja PEUGEOT 405 gwarantowała bezprecedensowe osiągi wśród tego typu samochodów.
PEUGEOT 405 T16, napędzany 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 2 litrów, turbodoładowanym za pomocą turbosprężarki Garett, rozwijał moc 196 KM. Dzięki funkcji overboost, która zwiększała ciśnienie doładowania, moc można było zwiększyć do 220 KM. Imponujące osiągi, z prędkością maksymalną 235 km/h i przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w zaledwie 7 sekund, były możliwe w znacznej mierze dzięki stałemu napędowi na cztery koła i sprzęgłu wiskotycznemu, które, montowane równolegle, kontrolowało uślizg i rozkładało napęd w proporcji 53% na przednią oś i 47% na tylną.
Aby nie zaburzyć linii samochodu i nie zniszczyć pięknego dzieła Pininfariny, projektanci tej wersji PEUGEOT 405 oszczędnie korzystali ze sportowych atrybutów. Nie ma więc poszerzonych nadkoli, które możemy zobaczyć na przykład w seryjnym 205 Turbo16. Samochód zachowuje elegancką sylwetkę. Uwagę przyciągają jedynie pięcioramienne obręcze kół ze stopu metali lekkich o średnicy 16” (a nie 15”) oraz montowany w standardzie system mycia reflektorów, po którym pasjonaci bezbłędnie rozpoznawali tę wersję już na pierwszy rzut oka. Z poprzedniego modelu PEUGEOT 405 Mi16, PEUGEOT 405 T16 przejął dolną część nadwozia, przedni i tylny zderzak oraz spojler, który został zmieniony dla lepszej aerodynamiki. Wizytówką modelu jest oznakowanie umieszczone na klapie bagażnika. Oprócz nazwy modelu pojawiają się czerwone znaki „T16”.
Peugeot 405 T16 to model wysokiej klasy, zaawansowany technologicznie, budzący entuzjazm tych, którzy go prowadzą, a jednocześnie nierezygnujący z eleganckiej linii i wysokiego komfortu wszystkich użytkowników. Wersja została wyprodukowana w liczbie 1046 sztuk i jest dziś bardzo poszukiwana przez kolekcjonerów.
PEUGEOT 405 odniósł ogromny sukces handlowy, którego ukoronowaniem była nagroda Car Of The Year (COTY) w 1988 roku. Na bazie modelu powstały różne wersje wyczynowe:
- Wersja 405 T16, o mocy zwiększonej do 660 KM, wygrała w 1988 i 1989 roku legendarny wyścig górski Pikes Peak. Za kierownicą siedział Ari Vatanen, a w następnym roku Robby Unser. W 1988 roku Vatanen ustanowił absolutny rekord, który pozostał niepobity przez pięć lat. W pasjonujący sposób opowiada o tym krótkometrażowy film Jean-Louisa Moureya „Climb Dance”.
- PEUGEOT 405 Turbo 16 Rallye-Raid, coupé zaprojektowane na bazie sedana 405, zastąpiło PEUGEOT 205 Turbo 16 na piaskach Sahary i rok po roku (w 1989 i 1990), prowadzone przez Ariego Vatanena, dwukrotnie zwyciężyło w Rajdzie Paryż-Dakar,.