CITROËN ŚWIĘTUJE 50-LECIE MODELU GS




Z okazji salonu Retromobile 2020, który odbędzie się w dniach 5 – 9 lutego w Paryżu, Citroën świętuje 50-lecie modelu GS i pierwszy śmiały przejazd przez Saharę. 50-lecie modelu GS, który miał swoją premierę w 1970 roku, jest dla marki okazją do zaprezentowania Citroëna GS w wersji zaprojektowanej przez znanego architekta wnętrz Tristana Auera dla Les Bains. W powietrzu czuć również zapach przygody, bowiem na wystawie znalazła się replika Złotego Skarabeusza, czyli pierwszego samochodu, który przejechał Saharę w 1922 roku.


Citroën zaprasza gości do odwiedzania stoiska (pawilon 1) podczas salonu Retromobile 2020 (Paris Expo Porte de Versailles) od 5 lutego (środa) do 9 lutego (niedziela). Po historycznej edycji salonu w 2019 roku w związku ze stuleciem marki, Citroën świętuje kolejną rocznicę. W tym roku na stoisku w powietrzu będzie unosił się duch przygody...

ZASŁUŻONE UZNANIE NA ŚWIECIE DLA CITROËNA GS


Po premierze SM, w 1970 roku na salonie samochodowym w Paryżu został zaprezentowany model GS. Był gwiazdą salonu. Następnie w 1971 roku otrzymał nagrodę Europejskiego Samochodu Roku. Sprzedaż około 2,5 miliona egzemplarzy w latach 1970-1987 (w tym GSA) potwierdziła ogromny sukces komercyjny tego modelu.

A oto przepis na prawdziwy sukces: samochód o wymiarach 4,12 m długości, 1,60 m szerokości, 1,34 m wysokości, 900 kg masy własnej, pięć miejsc i dobre przystosowanie do potrzeb swoich czasów. Model, zaprojektowany w zakładzie Rennes- la-Janais w Bretanii, stanowił niezwykle udaną syntezę. Nadano mu nowoczesną i aerodynamiczną stylistkę. Został wyposażony w nową, płaską, 4-cylindrową jednostkę. Przemyślano również wielkość kabiny. Samochód miał zawieszenie hydrauliczne, które dawało wysoki komfort i dobrą przyczepność, bezkonkurencyjną dla innych marek. Model zdecydowanie wyprzedzał epokę, o czym świadczą na przykład cztery tarczowe hamulce lub bagażnik o pojemności 465 litrów (710 litrów w wersji kombi). GS miał też kilka innych oryginalnych funkcji: hamulec parkingowy w formie dźwigni w środkowej części deski rozdzielczej czy obrotowy prędkościomierz ze szkłem powiększającym.

Jego długa kariera charakteryzowała się wieloma zmianami stylistyki nadwozia (wersja kombi, gruntowny restyling wersji powstanie wersji GSA), mechaniki (pojemność silnika, 5-biegowa skrzynia biegów, przekładnia C-Matic). Pojawiła się nawet efemeryczna wersja „Birotor” z silnikiem rotacyjnym. W latach 1973-1975 zbudowano 847 egzemplarzy tej wersji. W 1979 roku wersję GS zastąpiła wersja GSA. Samochód został wyposażony w duże zderzaki z syntetycznego tworzywa i praktyczną tylną klapę. Miał także „diagnostyczne” gniazdo pod maską, które pozwalało na dokonywanie regulacji i kontroli, takich jak: sprawdzenie napięcia jałowego akumulatora przy rozruchu, kąta i symetrii krzywek wałka rozrządu, prędkości obrotowej na biegu jałowym.

W ówczesnej prasie pisano: „Citroën GS to strzał w dziesiątkę”. Innowacyjny kształt i stylistyka w połączeniu z doskonałymi właściwościami jezdnymi GS sprawiły, że model stał się popularny wśród kolekcjonerów. Spośród zabytkowych Citroënów są wcześniejsze i późniejsze modele, które niekiedy odsuwają go w cień. Mimo wszystko, na pewno nie zabraknie wielu lojalnych fanów, którzy będą świętowali jego 50-lecie.

CITROËN GS BY TRISTAN AUER DLA LES BAINS


Z okazji 50-lecia modelu GS, marka prezentuje Citroën GS by Tristan Auer dla Les Bains. Citroën powierzył model GS projektantowi wnętrz, Tristanowi Auerowi, by ten dokonał jego metamorfozy. Samochód będzie prezentowany podczas salonu Retromobile, zanim na następne trzy lata trafi do kultowego centrum paryskiego nocnego życia, znanego już w 1978 roku w erze GS!

Arnaud Belloni, dyrektor ds. marketingu i komunikacji Citroëna, powiedział: „50-lecie modelu GS to dla Citroën możliwość uczczenia ducha lat 70. i 80. z wykorzystaniem elegancji dnia dzisiejszego. Podziwialiśmy już talent Tristana Auera w reinterpretowaniu klasyków marki w ramach projektu car tailoring. W przypadku GS miał całkowicie wolną rękę. Chcieliśmy odejść od zasad stosowanych w przypadku samochodów wystawowych. Po salonie Retromobile samochód trafi do Les Bains, legendarnego paryskiego klubu nocnego. To podróż w czasie, która z pewnością spodoba się klientom, a także wszystkim fanom marki!”.

Metamorfoza modelu jest hołdem złożonym przez Tristana Auera ludziom, komfortowi i stylowi, czyli najważniejszym wartościom Citroëna. Artysta, który jest pasjonatem unikatowych renowacji zabytkowych samochodów, odświeżył wygląd samochodu. Model będzie udostępniany gościom klubu, który mieści się zaledwie kilka ulic od Centrum Pompidou. Tristan Auer powiedział: „To dla mnie zaszczyt i niezwykły prezent od losu, że mogłem pracować nad Citroënem GS, doskonale zaprojektowanym i popularnym samochodem, który mogłem odkryć na nowo”.

Les Bains to miejsce bardzo dobrze znane projektantowi. W 2015 roku przeprowadził renowację klubu i Chińskiego Salonu oraz zaprojektował 40 pokoi w ramach transformacji klubu w pięciogwiazdkowy hotel, którym kieruje Jean-Pierre Marois. Jean-Pierre Marois, właściciel Les Bains: „Taka perełka w kolorach Les Bains, która znajdzie się u dołu schodów wejściowych do Les Bains, to prawdziwa przyjemność. Jest to ważny element podróży w czasie i przestrzeni, którą oferujemy naszym gościom. Citroën to marka, której kultowe modele wciąż działają na naszą wyobraźnię, świat we francuskim stylu, o którym śnimy i możemy się w nim zanurzyć. Podobnie jest z Les Bains, niekwestionowaną ikoną paryskiego życia”.

Citroën wybrał do transformacji model GS 1015 Comfort z 1972 roku.
Denis Huille, Citroën Heritage: „Renowację oraz koordynację procesu transformacji prowadził zespół Citroën Heritage. Przebudowa od strony mechanicznej została przeprowadzona w Konserwatorium Citroëna. Pod artystycznym kierownictwem Tristana Auera samochód został kompletnie przemodelowany, zarówno w środku, jak i na zewnątrz. Z pomocą mistrzów różnych specjalizacji odnowiono siedzenia, deskę rozdzielczą, konsolę, podsufitkę, tylną półkę, dywaniki podłogowe, obicia drzwi i bagażnika, nie wspominając o lakierze”.

Po prezentacji na salonie Retromobile Citroën GS dla Les Bains według projektu Tristana Auera będzie można spotkać przez trzy lata pod adresem klubu 7 rue du Bourg L’Abbé, Paris 3ème.

PIERWSZY PRZEJAZD SAMOCHODEM PRZEZ SAHARĘ


Pierwszy przejazd samochodem przez Saharę trwał od 19 grudnia 1922 roku do 7 stycznia 1923 roku. Odbył się z udziałem pięciu półgąsienicowych Citroënów: Złoty Skarabeusz, Srebrny Półksiężyc, Latający Żółw, Święty Byk Apis i Pełzająca Gąsienica (Scarabée d’Or, Croissant d’Argent, Tortue Volante, Bœuf Apis i Chenille Rampante). Ostatnie dwa przewoziły ekwipunek. Pod dowództwem kierownika ekspedycji, Georges’a-Marie Haardta oraz jego zastępcy, Louisa Audouina-Dubreuila, wyprawa przejechała ponad 3 200 km po pustyni w jedną stronę. Na początku nie planowano powrotu tą samą drogą, ale załoga zachęcona sukcesem operacji i niezawodnością samochodów, zaproponowała pokonanie drogi powrotnej w ten sam sposób, tym samym podwajając rozmach tego szalonego czynu. Oprócz fenomenalnego sukcesu technicznego 1922 roku, jakim były pojazdy półgąsienicowe zbudowane na płycie Citroëna B2 10 HP model K1, należy również pamiętać, że ta ekspedycja przygotowała grunt pod kolejne słynne wyprawy Citroëna (Czarną, Żółtą itp.), a także pozwoliła na odkrycie nieznanych dróg, które później zostały naniesione na mapy operacyjne wszystkich krajów. O tych zuchwałych wyczynach powstały filmy i książki, co unaocznia wiedzę i ducha przygody, charakterystyczne dla Citroëna od zawsze. Nie zapominajmy również o mniej znanej historii w tym szerokim obrazie: załodze towarzyszył pies Flossie, który dla karykaturzysty Hergégo stał się inspiracją do narysowania psa Milusia (po francusku: Milou), bohatera Przygód Tintina.

André Citroën utworzył w styczniu 1921 roku specjalny dział, aby przygotować się do przejechania Sahary z Tukkurtu (Algieria) do Timbuktu (Mali). Misja została przeprowadzona za pomocą pojazdów wyposażonych w półgąsienicowe układy jezdne. André Citroën znał klucz do sukcesu, którym był mechanizm półgąsienicowy układu jezdnego, opracowany przez Adolphe'a Kégresse'a. Ten światowy wyczyn stał się początkiem dla wszystkich rajdów samochodowych. Nie należy również zapominać, że wyprawę bacznie śledziła prasa. W gazetach regularnie ukazywały się sprawozdania z wyprawy, gdy tylko transmisje radiowe i telegrafy z pustyni dotarły do Paryża. Był to nie tylko pokaz wiedzy przemysłowej, technicznej i handlowej Citroëna, ale również ekscytująca ludzka przygoda. We wstępie do książki na temat ekspedycji, która została wydana w 1923 roku przez PLON, André Citroën tak skomentował wyprawę: „(...) największą satysfakcję wciąż sprawia im świadomość, że dzięki nim udało się skonstruować trwałe dzieło, które będzie przynosiło owoce, gdy ich już nie będzie. To dla nich jest kluczowe: budowniczowie umrą, ale świątynia pozostanie”.

REPLIKA ZŁOTEGO SKARABEUSZA NA WYSTAWIE – UWIEŃCZENIE 3-LETNIEGO PROJEKTU


Citroën prezentuje replikę półgąsienicowego Złotego Skarabeusza. Wierna kopia oryginału była prezentowana podczas obchodów stulecia Citroëna: w czerwcu 2019 roku na Born Paris XV, wystawie 100 Citroënów pod gołym niebem oraz w lipcu 2019 roku podczas Zlotu Stulecia.

Prezentacja repliki jest okazją do wyrażenia uznania dla pracy zespołu 160 studentów i uczniów renomowanej uczelni technicznej (Arts et Métiers) oraz Château d’Épluches, technikum motoryzacyjnego, a także 50 nauczycieli i opiekunów. Prace w 11 miejscach produkcji trwały 50 000 godzin. Zużyto 1500 kg metalu.

Citroën jest historycznym partnerem tego projektu edukacyjnego. Marka przyczyniła się do jego realizacji w wielu obszarach: wypożyczenie oryginalnego pojazdu, wsparcie finansowe, wsparcie techniczne i logistyczne, relacjonowanie projektu w mediach itp.

Ambity projekt został stworzony cztery lata temu przez stowarzyszenie Des Voitures & des Hommes (Samochody i ludzie). Przewodniczący stowarzyszenia, Olivier Masi, wspomina: „Od samego początku prezentacji projektu, odpowiedź ze strony Citroëna brzmiała: tak, pomożemy wam, bo Citroën równa się śmiałość”.

Pierwszy przejazd samochodem przez Saharę Odtworzenie Złotego Skarabeusza (samochód pokazowy)
Od 17 grudnia 1922 roku do 7 stycznia 1923 roku, tj. w ciągu 21 dni
Pięć półgąsienicowych Citroënów, w tym Złoty Skarabeusz
3200 km do celu
3200 km z powrotem
z Tukkurtu w Algierii do Timbuktu w Mali
3,70 m długości, 1,50 m szerokości, 1,68 m wysokości
Średnia prędkość: 25 km/h
Masa własna: 1700 kg
Od 2016 do 2019 roku (stulecie Citroëna)
Wierna replika oryginału znajdującego się w Konserwatorium Citroëna
Z inicjatywy stowarzyszenia Des Voitures & des Hommes
160 studentów i uczniów (renomowanej francuskiej uczelni technicznej Arts et Métiers oraz technikum Château d’Épluches), 50 nauczycieli i opiekunów, 50 000 godzin pracy
1500 kg metalu
11 miejsc produkcji w całej Francji


I MNÓSTWO INNYCH ZABYTKOWYCH CITROËNÓW, KTÓRE ZABIORĄ CIĘ W PODRÓŻ W CZASIE


Tak jak w latach poprzednich, odwiedzający będą mogli porozmawiać na stoisku z przedstawicielami klubów kolekcjonerów i podziwiać inne kultowe modele marki:
Kluby kolekcjonerów Citroëna Modele na wystawie
L’agence CX
C4 C6 Vintage Club
La Traction Universelle
Association des 2 CV Clubs de France
Méhari Club de France
Citromini (miniatury)
GSAventure
Club Citroën France
CX GTI Turbo 2 z 1986 roku
C6 Limousine z 1931 roku
Traction Avant 11 light z 1938 roku
2 CV Charleston z 1980 roku
Méhari ‘Arlequin’ z 1972 roku
Miniatury GS, sporty motorowe
GS 1015 z 1971 roku
GSA Tuner (seria limitowana) z 1982 roku

Otwarty będzie również butik z produktami, Le Petit Citroën, w którym odwiedzający będą mogli obejrzeć nowe artykuły przygotowane specjalnie na salon Retromobile oraz wybór produktów z e-boutique Citroën Lifestyle. Oryginalne pomysły na prezent!

Wśród nowych produktów nie możesz przeoczyć: miniaturowego modelu Citroën GS w skali 1/43 (37 euro), miniaturowego modelu Citroën CX w skalach 1/43 (37 euro) i 1/64 (5 euro) oraz lampki naściennej w kształcie 2CV (30 euro). Dla młodszych fanów marki przygotowano dwie zabawki Citroën Origins w stylu vintage, które zostały stworzone we współpracy z Janod: garaż (70 euro) oraz magnetyczna drewniana ciężarówka (20 euro). Jest też coś dla małych i dużych łasuchów: foremka do ciastek Citroën Origins (8 euro), dzięki której upieczesz ciastka w kształcie znanych typów nadwozia: Typu A, Traction, Typu H, 2CV, AMI 6 i CX!

W oczekiwaniu na salon Retromobile, możesz obejrzeć kultowe modele marki na stronie Citroën Origins pod adresem: www.citroenorigins.com (wirtualne muzeum z 79 modelami, dostępne w 65 krajach).