40 LAT CITROËNA 2CV CHARLESTON




W październiku 1980 roku w czasie salonu samochodowego w Paryżu Citroën zaprezentował model 2CV 6 Charleston. Wersja specjalna Charleston, wyprodukowana w liczbie 8000 sztuk, odniosła tak ogromny sukces, że w lipcu 1981 roku weszła na stałe do gamy i była oferowana aż do momentu zakończenia produkcji 2CV.


Ostatni 2CV, który zjechał z linii produkcyjnej 27 lipca 1990 roku, był właśnie w wersji Charleston. Okoliczności nie sprzyjają zlotom i zgromadzeniom, jednak wciąż można (na nowo) zachwycić się 2CV pełnym szyku, z pewną dozą ekstrawagancji i dwukolorowym nadwoziem w 40 lat po premierze.

40 lat temu, w 1980 roku, Citroën wprowadził na rynek serię specjalną 8000 sztuk o nazwie 2CV 6 Charleston. Samochód kosztował 24 800 franków. Jak podano w opublikowanym wówczas komunikacie prasowym: „aby zadowolić purystów 2CV, przednie reflektory są okrągłe i zostały umieszczone w czerwonej obudowie”. Z szykownym, a zarazem ekstrawaganckim stylem, 2CV 6 Charleston reprezentował najwyższy poziom wykończenia oraz największą moc wśród wszystkich wersji tego modelu. Po wersji 2CV Spot z 1976 roku, 2CV 6 Charleston otworzył nowy rozdział serii specjalnych. Chociaż jego wykończenie zostało zapożyczone z modelu Club, 2CV 6 Charleston wyróżniał się specjalną tapicerką i okrągłymi przednimi światłami, zaprojektowanymi na wzór reflektorów modelu 2CV Spécial.

W kolejnym roku, w lipcu 1981, seria limitowana stała się tak popularna, że przestano ograniczać jej produkcję: od tego momentu wersja masowo produkowana w zakładzie w Levallois weszła na stałe do gamy Citroëna. Wersja wielkoseryjna różniła się od edycji limitowanej chromowanymi przednimi reflektorami i szarą tapicerką z motywem rombów.

Produkcja była kontynuowana w 1988 roku w zakładzie Mangualde w Portugalii. Modele produkowane w tym zakładzie można łatwo rozpoznać po oknach, na których umieszczona jest nazwa hiszpańskiego producenta szkła „Covina”. 27 lipca 1990 roku o 16:30, ostatni samochód 2CV opuścił linię produkcyjną zakładu Mangualde. Był to model 2CV 6 Charleston w kolorach Szary Nocturne i Szary Cormoran. To 5 114 969. i jednocześnie ostatni wyprodukowany egzemplarz 2CV.

2CV nadal jest ikoną motoryzacji i ulubieńcem wielu kolekcjonerów z całego świata. Charleston przyczynił się do sukcesu modelu przez ostatnie 10 lat produkcji.

Obecnie, nadająca się do jazdy wersja w dobrym stanie 2CV Charleston jest wyceniana na 14 500 euro w oryginalnej serii limitowanej, a wersja katalogowa na 10 500 euro. W sklepie lifestylowym Citroëna nadal można kupić trzycalową miniaturę Charlestona (5 euro) oraz brelok do kluczy (4 euro) w kształcie kultowego modelu. Charleston cieszy się powodzeniem – co piąta sprzedawana miniatura 2CV to Charleston!

Zabytkowy 2CV może poszczycić się tym, że we Francji i niektórych krajach europejskich został wprowadzony w 10 seriach specjalnych:

Francja:
1976: 2CV Spot
1980: 2CV Charleston
1981: 2CV 007 James Bond
1983 i 1984: 2CV France 3
1985 i 1986: 2CV Dolly
1986: 2CV Cocorico

Hiszpania:
1982: 2CV Marcatelo

Niemcy i Szwajcaria:
1985: 2CV Ente Grün

Anglia:
1987: 2CV Bamboo

Belgia:
1988: 2CV Perrier

W 2008 roku, z okazji 60-lecia premiery 2CV, została wprowadzona seria limitowana Charleston oparta na innym modelu z gamy Citroëna, który również był kabrioletem: C3 Pluriel Charleston w tym samym kolorze nadwozia.

2CV CHARLESTON – PRAWDZIWY CZAR RETRO

2CV 6 Charleston cechuje się urokiem i prostotą 2CV, lecz łączy je z odrobiną radości i elegancji, które idealnie do niego pasują. Niepowtarzalne dwukolorowe nadwozie, którego kolory oddziela zaokrąglona linia, odwołuje się do linii oryginalnego prototypu 2CV z 1939 roku. Ciemniejszy kolor pokrywa panele podwozia, nadkola oraz dach do górnej części przedniej szyby. Jaśniejszy kolor z kolei pokrywę bagażnika, maskę silnika, elementy podszybia, a także obramowanie przedniej szyby oraz kół. Nad szybami dwa białe paski tworzą zakrzywioną krawędź, a nad nią chromowana listwa maskuje odprowadzenie wody znad drzwi. W Charlestonach w serii limitowanej obudowy przednich świateł były w kolorze Czerwony Delage. W masowo produkowanych modelach obudowy były chromowane. Zderzaki polakierowano na metaliczny szary, a kwadratowa naklejka z nazwą modelu znajdowała się na klapie bagażnika. Panele boczne zostały wyposażone w chromowane listwy. Zapożyczone z Dyane kołpaki również były chromowane. Deska rozdzielcza przypomina wykończenie znane z 2CV 6 Club. Zastosowano tu duży prędkościomierz i prostokątne przyciski do uruchamiania wycieraczek, świateł awaryjnych oraz kontrolkę płynu hamulcowego. Jednoramienna kierownica to również element wyposażenia stosowany w wysokiej klasy modelach 2CV od 1976 roku. W samochodzie zamontowano dwie osłony przeciwsłoneczne. Osłona po stronie pasażera ma wbudowane lusterko. Za nimi znajdują się dwa małe zaczepy pozwalające odblokować dach kabrioletu i otworzyć go od wewnątrz. Drzwi od wewnątrz są pokryte szarym materiałem, a czarny plastikowy panel z przetłoczeniem na uchwyt do otwierania drzwi, który jednocześnie maskuje zamek, otacza klamkę, aby ułatwić zamykanie drzwi samochodu. Edycja limitowana 2CV 6 Charleston jest wykończona tapicerką w pepitkę, a wersje produkowane masowo wykończono szarą tapicerką ze wzorem w kształcie rombów. W przeciwieństwie do 2CV 6 Club i Spécial, w tej wersji niedostępne jest sprzęgło odśrodkowe. Od dnia premiery, przez cały cykl życia modelu, silnik 2CV 6 Charleston nie został poddany żadnym istotnym zmianom. Samochód był oferowany z silnikiem A06/635 o mocy 29 KM DIN przy momencie obrotowym 5750 obr./min. Te osiągi udało się uzyskać poprzez dodanie w 1978 roku dwugardzielowego gaźnika Solex 26/35 CSIC. Poza tym montowany w samochodach od 1970 roku silnik o pojemności 602 cm3 miał właściwie niezmienioną specyfikację. Stosunek średnicy cylindra do skoku tłoka nadal wynosił 74x70 mm, co zapewniło stopień sprężania na poziomie 8,5 i moment obrotowy 4 mkg przy 3500 obr./min. Instalacja elektryczne 12 V obejmowała alternator 28 A, który napędzał za pomocą paska klinowego dziewięciołopatkowy wentylator układu chłodzenia. Zawieszenie kół przednich było sprzężone z kołami tylnymi za pomocą sprężyn śrubowych. Hamulce bębnowe z przodu i z tyłu miały jednoobwodową pompę hamulcową


DANE TECHNICZNE

Długość 3,83 m Szerokość: 1,48 m Wysokość: 1,60 m Rozstaw osi: 2,40 m Liczba siedzeń: 4 Silnik: A06/635 Pojemność skokowa: 602 cm3 Średnica cylindra: 74 mm Skok tłoka: 70 mm Stopień sprężania: 8,5 Moment obrotowy: 4 mkg przy 3500 obr./min. Rodzaj paliwa: Benzyna Moc silnika dla potrzeb klasyfikacji podatkowej: 3 CV Rzeczywista moc silnika: 29 KM DIN przy 5750 obr./min. Opony: 125/15 Stosunek masy do mocy: 17,0 Masa własna pojazdu: 560 kg Tylne hamulce: hamulce bębnowe, a po 1982 roku hamulce tarczowe Przednie hamulce: hamulce bębnowe Hamulec ręczny: mechaniczny (przednie hamulce)


TŁUMACZENIE KOMUNIKATU PRASOWEGO CITROËNA Z DNIA 12 WRZEŚNIA 1980 ROKU

2CV CHARLESTON NA SALONIE SAMOCHODOWYM W PARYŻU

1 października 1980 roku Citroën zaprezentuje specjalną serię 8000 sztuk 2CV Charleston. 2CV Charleston, który zostanie zaprezentowany na salonie samochodowym w Paryżu, to wersja 2CV 6 Club (silnik o pojemności 602 cm3 – 29 KM – 115 km/h – zużycie paliwa: 5,4 l/100 km przy 90 km/h oraz 6,8 l w cyklu miejskim) z czerwono-czarnym nadwoziem oraz szarymi dekoracyjnymi naklejkami. Aby zadowolić purystów 2CV, przednie reflektory są okrągłe i zostały umieszczone w czerwonej obudowie. Koła są w kolorze czerwonym, a kołpaki zapożyczono z Dyane 6. Przednie fotele i tylna kanapa zostały pokryte czarno-białym materiałem w pepitkę. Seria specjalna będzie dostępna w sprzedaży we Francji i innych krajach europejskich. Cena brutto: 24 2480 franków.


Akceptuję
Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies w celu zapewnienia Ci komfortu podczas przeglądania naszego serwisu oraz podnoszenia jakości oferowanych treści. Szanując Twoją wolę będziemy korzystać z tych plików tylko wtedy, gdy wyrazisz na to zgodę.

Dalsze informacje o sposobie przetwarzania danych osobowych zostały okreśłone w Warunkach Przetwarzania Danych Osobowych Polityka prywatności i Polityka cookies